D’ ŘőHǃȩ

Wednesday

BILA BEKERJA DENGAN MAT SALEH


Semua prinsipal aku adalah company mat saleh dari pelbagai negara. Sebab equipment DG yang aku supply untuk military memang tak ada produce kat dalam negara. Jadi kena importlah. So bila terlibat dengan keje import and sometime export nih memang aku have to deal with mat saleh laa.

Keje dengan mat saleh ni memang bagus. Banyak sangat yang aku belajar la.. not only belajar cara dia orang bekerja, tapi proses  untuk menguruskan barang2 tu.  Mencabar tapi very interesting.

Okeyla aku tak boleh cerita banyak2 pasal equipment DG yang aku supply tu. Sensitif. Cuma yang aku nak share ialah peluang becakap dan dengar dorang becakap dengan slang dari pelbagai negara ni.

Paling win kalau dari Rusia and German. Tebal sikit bunyi.  Tapi kita lidah melayu ni memang  bertuah sebab automatik boleh terikut la slang dorang. Kalau middle east lain sikit. Kalau korea or jepun lagilah lain. Tapi aku suka kalau Pinoy, slang dorang memang sound mahal la. Nak ikut pun tak reti. haha.

Kalau zaman belajar dulu dengar British slang pun dah takut kan. Yerla aku kan asal kampong jer. Tapi tetiba bila mula2 keje dulu ade plak kat opis aku  consultant mat saleh dari UK.. ferrr. Jadi nak tak nak memang terikut la slang tu. 

Jadi bila ada phone call dari oversea, perkara yang aku suka ialah dengar slang dorang. But of coz point of discussion tu la yang lebih penting kan.

Tapi.. pendek kata enjoy la.


No comments: