D’ ŘőHǃȩ

Wednesday

WE NEVER TOO SMALL TO DREAM BIG - JONATHAN ALLEN YABUT


Jonathan Allen Yabut atau lagi femes sebagai Jon ni ialah pemenang siri pertama The Apprentice Asia rancangan Tony Fernandes aired by Astro.   Young guy tapi sangat berani, dinamik dan sangat humble. Aku pun suka dia sebab dia memang Pinoy yang hensem... hehe sempat lagi ni.  Maybe agak lambat aku post pasal Jon ni... tapi tak kisahla.. now aku dah post pun. hehehe.

Aku suka follow rancangan tu sebab ... ada banyak sebab. Agenda rancangan tu sendiri tu aku suka. Idea asal by Donald Trump dulu pun aku suka. Its all about challenging. Tapi aku percaya semua peserta tu bukan sempat tunjuk bakat dan capability sebenar pun. Tak sempat bagi pendapat, task yang bukan kepakaran masing2, masa yang singkat, environment asing yang tak sempat nak adapt... dan macam2 lagi la. Tapi itulah namanya cabaran.

So kenapa aku suka Jon... Owhhhh banyak sebab. Baru 27 tahun, single, graduate in Economic dari Uni of Philiphine. Kerjaya Jon memang boleh dikatakan hebat. Maksud aku history kerja dia. As well as kisah kehidupan dia dari kecil sampai membesar....

One thing yang aku suka ialah semangat dia. Dia mengenangkan susahnya kehidupan di Filipina.. so dia berusaha keras untuk sampai ke tahap sekarang. Aku boleh nampak betapa dia bersaing hebat (secara sihat tapi dengan taktik tersendiri) masa pertandingan. Dari cara dia menjawab soalan mahupun mengendalikan task. Aku dah agak dia ialah juara over the young singaporean  civil-and-commercial litigation lawyer Andrea yang selalu nampak sikit angkuh.

Aku tak perlu share terlalu banyak info pasal Jon sebab kat internet ni petik je nama dia semua keluar. Yang aku nak kongsi ialah he really inspired me in driving my life. Jangan takut2 dengan apa yang kita nak buat. Jangan takut bersaing. Jangan takut gagal. Jangan takut mencuba. Jangan takut dengan kemampuan orang lain. Just do it. Fight for it.

Dan trade mark Jon memang aku suka and percaya ...  We never too small to dream big.

Kita kena percaya ada masanya orang yang lebih muda boleh menjadi sumber inspirasi kepada kita yang lebih berusia. Kena terima hakikat tu. We cannot be right all the time... M I right..?

Aku bangga dengan Jon walaupun dia bukan Malaysian. Hes enjoying a year period  with Air Asia with 6 figure earning contract. wut?????.


Good luck Jon... and good luck myself!




No comments: