D’ ŘőHǃȩ

Wednesday

ALAHAI PETAI JERUK

...
Aku adik beradik memang suka makan ulam-ulaman ni.. sebutla apa saja.. semua belasah. petai ke, jering ke, daun pegaga, daun ulam raja, daun salom...dan macam2 daun lagi la.. yang penting mmg berselera makan nasi kalau ada ulam dan sambal belacan.

Jadi, setiap kali aku balik kampung ke Maran, mak aku memang awal2 lagi dah carikan ulam-ulaman ni. yerla, seronok makan nasi ramai2 dengan ulam dan sambal belacan. Lepas tu, mak aku pun suka buat stock petai jeruk. sebab kadang2 mak beli petai ekstra, takut membazir jadi mak buat petai jeruk. Aku memang suka petai jeruk jugak. Boleh la buat buka selera.

Nak dijadikan cerita, satu kali tu mak aku beli petai terlebih sikit dari jiran aku. Jiran aku tu kira regular supplier mak aku la. Jadi mak aku pun suruhlah aku bawak balik petai tu ke kl. aku pun setuju ajer. Dalam hati dah set nak buat petai jeruk. Nanti boleh simpan aje kat rumah. Kira dasat tu sebab buat sendiri kan.

Sebaik aku sampai ke KL, aku pun terus kupas petai2 tu semua. masuk dalam periuk dan terus rebus. buka api kecik dan tunggu sampai mendidih. AKAN TETAPI.. tak sampai 10 minit aku rebus, petai tu dah jadi lebam kehitam-hitaman... alamakkk.. apa dah jadi. petai tu tak elok ke.. setahu aku petai jeruk tak hitam macam tu. dan ada bau yang agak tak sedap.. macam petai tu basi jer..

aku pun tutup api. biarkan sejuk. bila dah sejuk, aku rasa petai tu macam pelik sangat jerk... takkan petai tu dah expired pulak kan. jadi aku pun telefonlah mak aku.. ye lah.. nak tanya apsal petai jeruk aku jadi gitu. bukan susah sangat pun nak patutnya nak rebus petai tu...

bila aku citer satu persatu kat mak aku.. dia pun ketawa besar... aikkk apsal lak.. rupanya.. kata mak aku orang nak buat petai jeruk kena rebus dulu petai tu dengan kulit2 sekali.... barulah isi petai tu tak lebam... tak pernah di buat orang rebus petai buang kulit.... adehhhhhh

rupanyerrr.... aku manalah tahu. aku ingatkan kupas terus kulitnya. aku pun taklah bertanya sebab aku fikir takkanlah susah sangat nak merebus petai untuk dibuat jeruk ye tak... terima kasihla mak sebab dah ajar... tapi sampai skrg tak pernah buat dah...

...............................

2 comments:

rahimah said...

hahahaha...woi rohie...ko benor nyer tau makan jer kan....hahaha...lawak tul la...bila part ko g kupas petai tuh jer aku dh dpt tgkp ko x prnh buat...meh dtg umah aku..aku wat tuk ko....

psss...aku pun x prnh wat benor nyer...hahahaha...tp tau la cmner nk wat petai jeruk tuh...(ayat cover...)

Rohiez said...

Imah..aku tahu ko lagilah fail kalau bab masak2 ni kan.. apatah lagi nak buat petai jeruk kan kan kan....

ko kenal lagi tak petai tu apa....hahahha.