D’ ŘőHǃȩ

Friday

ANTARA NENEK, MAMA DAN CUCU

.....

Aku ni antara insan bertuah di dunia ni. Sebab aku masih lagi sempat mengalami pengalaman bersama 3 generasi wanita. saper lagi.. mak aku, aku dan anak aku... haaa...!. Memang kat luar sana ramai lagi yang mengalami pengalaman yang sama macam aku ni, tapi sebab ni blog aku, jadi aku mesti up sikit tentang citer aku sendiri ye dok...

Aku rasalah kan, bila ada 3 generasi, mesti generasi kedua (iaitu diri aku sendiri ni haa...) akan mudah terancam oleh kuasa pakatan generasi pertama dan generasi ketiga...( maknanya mak aku dan anak aku lah tu..!). maklumlah... jiwa nenek ni.. kalau dah dengan cucu semua boleh. cucu ajak main, ikut... cucu ajak mandi sekali, ikut... cucu ajak tengok katun, ikut.... cucu suruh belanja aiskrim... siap kena marahlah penjual aiskrim tu klu tak nampak dia suruh berenti. Haaaa gitulah gayanya sayangnya ke cucu.

Bab sayang tu aku tak kesah. Memang faham. Seharusnya pun begitu kan... Tapi bab pakatan tu yang ada kalanya aku tak tahan tu...


ayat2 pakatan dari anak aku ..

"mama, nenek suruh Na mandi..peluh dah ni' (pastu dua jam duk dlm bilik air..)
'mama, nenek nak belanja Na aiskrim' (dok jual nama neneklah tu..)
'Mama, Na main basikal dlm pagar yer sebab nak teman nenek ambik angin'.

ayat2 pakatan dari emak aku..

'biarlah dia rehat dulu..kang buat balik kerja sekolah' (pastu terus chanel 611)
'Biarlah dia main air lama sikit, hari ni panas' ( nasib baik bilik air ada 3)
'Janganlah marah dia... dia kecik lagik' (yerrr.... yerla)


hehe.. comel betulla situasi ni. Tapi yang pasti... sebagai emak aku sayang sangat anak aku. Jadi aku tahu pada masa sama mesti mak aku pun sayang sangat kat aku. Sebagai anak, aku sayang sangat emak aku. Jadi aku pun tahu yang anak aku mesti sayang sangat kat aku. so kami sayang sama2.

...................................................

No comments: